Ak chcete osloviť široké spektrum zákazníkov, musíte ísť nad rámec tradičných marketingových aktivít. Letáky, rozhlas, tlač, televízia, vonkajšia reklama – to všetko sú možnosti, ktoré majú čoraz menej spoločného s modernou komunikáciou ponuky. Prečo? Pretože v týchto kanáloch nemáte možnosť zacieliť na ľudí, ktorí by mohli mať väčší záujem o nákup.
Môžete teda minúť 1 000 EUR na letáky a distribuovať ich 10 000 ľuďom a 100 z nich sa vám vráti. Online marketing vám však umožňuje presne určiť ľudí, ktorých vaša reklama osloví. Vďaka tomu môžete tým, že miniete 1 000 EUR, osloviť menšiu, ale zaujímavejšiu skupinu. Povedzme, že takúto reklamu uvidí len 2 000 ľudí, no 150 sa stane vašimi zákazníkmi. Online marketing je preto prvým krokom k rozumnému investovaniu prostriedkov do platenej kampane ako napríklad ppc reklama.
S rozšírením internetu sa mnoho zákazníkov, vrátane vašich, presunulo do online. Preto sa oplatí sledovať trendy a stať sa súčasťou online reality. Spustenie vlastnej webovej stránky je len začiatok, vďaka ktorému môžete osloviť široké spektrum potenciálnych zákazníkov.
Online marketing, čo to je
Online marketing je definovaný ako všetky aktivity, ktoré podporujú predaj produktov/služieb a pomáhajú budovať imidž prostredníctvom internetu. Veľký dôraz sa zároveň kladie na budovanie a udržiavanie dobrého vzťahu medzi značkou a spotrebiteľom. Všetko preto, že príjemca v tomto prípade hrá oveľa väčšiu úlohu v porovnaní s tradičným marketingom. Používateľ nie je pasívnym príjemcom reklamných správ, ale má možnosť viesť dialóg so značkou, vyjadrovať svoje názory a pod.
Online marketingové aktivity
Online marketing je veľmi komplexná problematika, ktorá zohľadňuje množstvo rôznych činností. Schopnosť implementovať stratégie na viacerých úrovniach súčasne môže priniesť oveľa lepšie a rýchlejšie výsledky.
Pozície vo výsledkoch vyhľadávania
Vysoké pozície vo výsledkoch vyhľadávania sú žiaduce na zvýšenie povedomia o značke a generovanie výraznej návštevnosti webovej stránky. Pomáha k tomu marketing vo vyhľadávačoch, známy aj ako SEO Optimalizácia, ktorého hlavným prvkom je positioning webstránky. Ide teda o to, vypracovať stratégiu, ktorá umožní webovej stránke firmy obsadiť čo najvyššie pozície na konkrétne kľúčové slová – tie, ktoré najčastejšie zadávajú používatelia, ktorí majú potenciálny záujem o kúpu daného produktu alebo služby.
Reklama Google Ads
Google Ads reklama je spôsob, ako sa zobrazovať napríklad vo výsledkoch plateného vyhľadávania, teda tých, ktoré sa zobrazujú nad organickými výsledkami. To znamená, že reklamné posolstvo sa používateľovi zobrazí po zadaní konkrétnej frázy. To zvyšuje pravdepodobnosť kliknutia a presmerovania na webovú stránku.
Výhodou Google Ads reklamy je jej obrovský dosah a vysoká efektivita. Preto túto možnosť často využívajú firmy, ktorým záleží na okamžitých výsledkoch.
Video marketing
Ide o internetovú marketingovú stratégiu, ktorej hlavným cieľom je budovanie imidžu značky, posilňovanie povedomia a propagácia konkrétnych produktov. Vo video marketingu sa dajú využiť rôzne formy komunikácie, napr. video blogy, webináre, video návody, videorecenzie. Samozrejme, reklama na YouTube hrá v tomto prípade veľmi dôležitú úlohu.
Obsahový marketing
Content marketing treba chápať ako aktivity, ktoré sa točia okolo kvalitného obsahu. Ide o poskytovanie užitočných textov vo forme blogu, sponzorovaných článkov, newsletterov, e-kníh, správ atď.
Ciele za content marketingom môžu byť rôzne – môže podporovať SEO, môže budovať expertný imidž alebo naopak – napr. Správne vedené a konzistentné aktivity v oblasti obsahu zvyšujú dôveru a pochopenie značky.
Email marketing
V tomto prípade sa e-mail stáva komunikačným nástrojom. Táto forma marketingu má za cieľ budovať lojalitu spotrebiteľov, vytvárať špecifický imidž spoločnosti a budovať špecifické vzťahy so zákazníkmi.
Jednou z najčastejšie využívaných foriem e-mailového marketingu je newsletter. K príjemcom sa dostáva tak, že poskytuje hodnotný obsah v prístupnej forme – aby ich povzbudil, aby klikli a prešli na webovú stránku. Prostredníctvom newslettera môžete informovať o aktuálnych akciách, nových produktoch, udalostiach v odvetví atď. Je veľmi dôležité, aby mal užívateľ možnosť odhlásiť sa z odberu newslettera.
Virálny marketing
Virálny marketing je založený na koncepte šírenia informácií užívateľmi. Dosiahnutie tohto cieľa je možné len s hodnotným obsahom – obsahom, ktorý vzbudzuje záujem. Potom sa prenáša vo forme zdieľania, napr.
Remarketing
Remarketing je definovaný ako činnosti zahŕňajúce opakovanie reklamného posolstva používateľom, ktorí si prezerali konkrétne produkty alebo navštívili webovú stránku spoločnosti. To sa vykonáva pomocou tzv cookies.
Táto forma má veľký potenciál, pretože umožňuje efektívnejšie osloviť potenciálnych zákazníkov, ktorí sa o ponuku v minulosti zaujímali. Zároveň vám umožňuje odlíšiť sa od konkurencie.
Blogovanie
Ďalším prvkom internetového marketingu je využívanie blogosféry. Ide o spoluprácu s blogermi, ktorí môžu daný produkt/službu otestovať a následne napísať recenziu. Niekedy spolupráca zahŕňa umiestnenie reklamných bannerov alebo textov a pod.
Mobilný marketing
Mobilný marketing využíva skutočnosť, že väčšina ľudí používa smartfóny a špeciálne aplikácie. Vďaka nim môžete potenciálnym zákazníkom pomôcť pri rozhodovaní o nákupe a zároveň sledovať ich polohu a preferencie.
Čo to v praxi znamená? Osoba používajúca smartfón so zapnutým prenosom dát môže dostávať informácie o zľavách, zľavách alebo denných ponukách, keď prejde okolo vášho obchodu, reštaurácie atď.
Tento typ marketingu je vysoko efektívny. Spoločnosť navyše pôsobí moderne a sleduje aktuálne trendy.
Prečo sa oplatí implementovať online marketing?
V dobe univerzálnosti internetu a prítomnosti potenciálnych zákazníkov na internete sa oplatí zaujímať o online marketing. Je to nástroj, ktorý vám pri správnom používaní umožní dosiahnuť mnohé výhody.
Šanca osloviť väčšiu skupinu potenciálnych zákazníkov
Máte malú skupinu stálych zákazníkov? Aj keď je to veľmi dobrá správa, môžete mať oveľa viac. Vďaka internetovému marketingu oslovíte viac ľudí potenciálne zaujímajúcich sa o vaše produkty/služby.
Internetový marketing vám umožňuje byť tam, kde sú vaši potenciálni zákazníci – aj keď vaše podnikanie priamo nesúvisí s online predajom. Nezabúdajte, že mnohí používatelia – pred rozhodnutím o kúpe – hľadajú informácie na internete. Je teda dobré posilniť svoj imidž.
Atraktívne náklady na aktivity
Internetový marketing je finančne oveľa výhodnejšia možnosť ako mnohé iné formy reklamy. Je to spôsobené jednoduchým faktom: spoločnosť si môže vybrať z mnohých nástrojov – v závislosti od predpokladaného rozpočtu a cieľa, ktorý má dosiahnuť.
Veľmi často sa stáva, že náklady na internetový marketing, SEO či sociálne médiá sú v porovnaní s klasickým marketingom oveľa nižšie, pretože nestrieľame na stodolu, ale na vybraných používateľov – vybraných na základe pravdepodobnosti nákupu.
Nadväzovanie interakcií so zákazníkmi
Moderní zákazníci chcú vedieť, kto stojí za reklamným posolstvom a chcú mať voľný kontakt s firmou. Internetový marketing vytvára takúto príležitosť, okrem iného: vďaka aktivitám na sociálnych sieťach.
Budovanie pozitívnych vzťahov so spotrebiteľmi nielen posilňuje vzťahy, ale má predovšetkým pozitívny vplyv na dôveru a lojalitu. Príjemné skúsenosti so spoluprácou – nielen pri nákupe – ovplyvňujú nákupné rozhodnutia v budúcnosti.
Rýchle meranie účinnosti
Na posúdenie efektivity vašich aktivít nemusíte dlho čakať. V prípade internetového marketingu môžete neustále sledovať efektivitu svojich kampaní pomocou mnohých užitočných nástrojov. Môžete analyzovať konverzie, predaj, predplatné a mnoho ďalších ukazovateľov. Vďaka tomu budete vedieť, ktoré kanály osloviť online používateľov, aby ste z nich urobili skutočných zákazníkov.
Oslovenie nenápadnou reklamou
Nikto nemá rád, keď naňho útočia priame formy reklamy, ktoré jednoznačne nabádajú k nákupu. Internetový marketing to spĺňa tým, že navrhuje mnoho rôznych metód oslovenia príjemcov – úplne jemným a prirodzeným spôsobom. efekt? Šanca na nákup je oveľa väčšia.
Príkladom je prevádzkovanie blogu v rámci content marketingu. Uverejnením sprievodcovských článkov s odkazmi na konkrétne produkty/služby, ktoré riešia problém, zvyšujete šancu na nákup. Tento efekt by sa nedosiahol, ak by bola reklama umiestnená „priamo“.
Pre koho je online marketing určený?
Veľkou výhodou internetového marketingu a výhodou oproti klasickému marketingu je fakt, že ide o výhodné riešenie pre každú firmu – bez ohľadu na profil, odvetvie, veľkosť a pod.
To, že marketingové aktivity sú realizované online, neznamená, že spoločnosť musí predávať online. Stačí mať firemnú webovú stránku, cez ktorú vás budú môcť potenciálni zákazníci osloviť a kontaktovať.
Online marketing je natoľko univerzálny, že vhodnými aktivitami bude možné osloviť potenciálnych zákazníkov so záujmom napr.
A kde začať?
Východiskovým bodom pre online marketingové aktivity je webová stránka. Je to prvok, ktorý spája spoločnosť s potenciálnymi zákazníkmi. Aby ste to však zviditeľnili, musíte si vybudovať dosah. A tu pomáha internetový marketing: od positioningu až po spoluprácu s blogosférou.
Nezabúdajte však, že internetový marketing musí byť realizovaný v súlade so zvolenou stratégiou. Náhodné akcie neprinesú očakávanú účinnosť. Preto sa oplatí využiť podporu špecialistov, ktorí navrhnú riešenia adekvátne očakávaniam, potrebám a špecifikám odvetvia.
Celá debata | RSS tejto debaty